תנו לחצות בשקט
- חן סמט
- 30 בינו׳ 2021
- זמן קריאה 2 דקות
עודכן: 31 בינו׳ 2021
חמש שנים חלפו מאז אוכלסו הבניינים הראשונים במתחם ל' החדשה, בניינים בודדים שהתעבו והפכו למרכז מגורים מודרני שזוכה לפופולאריות ועניין רב הן בקרב תושבי ל' הוותיקה והן בקרב תושבי "חוץ".
ל' החדשה הפכה ממתחם מגורים שחשוף לרעשי חימום מנועי המטוסים ולמסלולי המראה מחרישי אוזניים, לשכונה מודרנית ושקטה שנהנית מגינת שעשועים אטרקטיבית, מדשאות, מתקני כושר, גינת כלבים, אשכול גנים חדשני ומתחם מסחרי שנהנה מחשיפה גבוה.
על פניו עשוי להיראות כאילו התכנון העירוני בל' החדשה הוא הצלחה מסחררת, ומצליח לעמוד בציפיות הגבוהות ממנו. אך רק מי שגר ונושם את מתחם המגורים החדש, יכול להעיד שהמתחם החדש לוקה בחסר באחד התנאים הבסיסיים ביותר להגדרתה של "קהילה" עירונית, שהוא קיומם של שירותים קהילתיים שממוקמים במרחק סביר מאוכלוסיית היעד שלה ומונגשים כהלכה.
יתרון ההתניידות והגישה הקלה לכל נקודת עניין שכונתית הוא מאפיין בולט של השכונות הסמוכות וביניהן ל', כוכב הצפון, רמת אביב החדשה, נופי ים ואזורי חן, כל אלו תורמים לאיכות החיים הגבוהה באזור. מישהו שכח פה את ל' החדשה.
קופת חולים, בית ספר, מכולת, סניף דואר, תנועת צופים, טיפת חלב וקאנטרי קהילתי – כל אלו קיימים במתחם "האם", הלוא היא ל' הוותיקה. כוונת המתכנן המקורית הייתה אמנם להכניס תחת כנפיה של השכונה הותיקה את המתחם החדש, אבל גם אם המרחק נראה סביר, הנגישות מורכבת ומפריד בין השכונות כביש דמים, הלוא הוא לוי אשכול.
לוי אשכול ידוע במספר התאונות הגבוה בו, בבעיית וויסות תנועה קשה, במהירות נסיעה גבוהה ותזמוני רמזורים כושל. הסכנה אף גדלה כאשר לוקחים בחשבון את קיומה של פניית הפרסה בצומת עם רחוב האוזנר, אשר מסכנת את הולכי הרגל שלא זוכים לסיים את החצייה ברמזור ירוק וכן הסכנה התמידית בכניסה לחניות הבתים מנתיב נסיעה מהיר שגורמת לתאונות בתדירות גבוהה.
דוגמה אחת מיני רבות של הקושי היומיומי בא לידי ביטוי באתגר בלתי אפשרי של חציית הכביש המסוכן של ילדי ביה"ס ארן ובחזרה ממנו. ילדי השכונה עם ילקוטיהם הכבדים חוצים 8 נתיבי תנועה סואנים ואפילו לא זוכים לחצות ברמזור ירוק מלא טרם הגעתם לאי התנועה, שבו נאלצים לעמוד דקות ארוכות עד שמתחלף הרמזור שוב לירוק. ראוי לציין כי כמות התאונות הלא מדווחות בצומת גבוהה מאוד, הואיל ורובן בין כלי רכב וללא נפגעי גוף. אילו היה ניתן לאמוד את כמות התאונות שהתרחשו בצומת ובזמן שהולך רגל חצה את הצומת, בטוחני כי הנתונים היו מפתיעים מאוד, לרעה.
כמתכננת ערים הייתי מעמידה בראש סדר העדיפויות כבר בשלבי התכנון של מתחם ל' החדשה את סוגיית הנגשת השכונה באופן שניתן יהיה לנוע בה רגלית בין המתחם החדש והישן. החיבור הקיים מנוגד באופן מובהק ונטול כל הקשר "שכונתי", לא ברור איך עדיין לא נעשו צעדים למיגור תאונות הדרכים המדאיגות, והפתרון תלוי בסה"כ בתכנון תחבורתי נכון ועירני לצרכי השכונה.
משני עברי הרחוב קיימים שטחי ציבור וכפתרון לגיטימי לבעיית הנגישות הציעו תושבי השכונה, מספר רב של פעמים, הקמת גשר הולכי רגל. פתרון שנהדף פעם אחר פעם.
בתאריך 7.12.20 התאספו מאות מתושבי האזור והפגינו בצומת בדרישה מעיריית תל-אביב לספק פתרון מיידי לבעיה והביעו את התסכול הרב מהאטימות של מקבלי ההחלטות. מאז ועד היום התקיימו כבר 3 פגישות עם נציגי העירייה ומענה קונקרטי טרם הוצג.




תגובות